2019

Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December
September 2019



Rudköbing - kuling och kyla


September inleds i  trevliga lilla Rudköbing på Langeland. Ett pärlband av små och styva kulingar i farvattnet mellan oss och Tyskland och så temperaturen. Värmeböljan i slutet av augusti är som bortblåst (urdålig ordvändning...), vår centralvärme åter påslagen.
Liggedagarna ägnas bland annat till underhåll, exempelvis att konservera RIBens snurra.



Kieler Bucht


Via de grunda farvattnen i den sydfynska övärlden når vi Kieler Bucht. I lugnt och soligt väder når vi Laboe där hafenmeister Hans-Christian ordnat en utmärkt bra plats vid de övriga Selenebåtarna. Får några fina dagar i Laboes utmärkta marina.


Schleuse Kiel - Holtenau


I Kiel - Holtenau finns det fyra slussar som leder till NOK ( Nord Ostsee Kanal). De två mindre används för små båtar men är sedan några år ur drift  på grund av omfattande reparationer. Enligt samstämmiga uppgifter kommer de inte återinvigas på åtskilliga år.
Den omfattande komersiella fartygstrafiken slussar i de två stora, där vi med sportbåtar på nåder får hänga med. Fast den ena av de stora är stängd för reparation...ähum...en av fyra i drift.
Själva fick vi förra hösten vänta två timmar för att få slussa. Har fått oss till livs ett antal deprimerande berättelser om väntetider på fyra timmar - suck...

Vi tillbringade tio (10) minuter med att vänta, i stort sett rakt in i slussen. Dessutom fredagen den trettonde...!!! Bess Safari har en ängel som vakar över henne.


NOK


Om NOK finns egentligen inte så mycket att förtälja. Problemfritt rakt fram.
En övernattning på kanalens ö, Rader Inseln, där familjen Schreiber har sin lilla trevliga marina, numera styrd av Katarina, en ung dam i trettiofemårsåldern.
Som alltid enkel slussning i kanalens andra ände, i Brunsbyttel. Ut på strida, breda floden Elbe med tung trafik till Hamburg och NOK. Natthamn i Cuxhaven, nyckeln till Nordsjön.


Cuxhaven


Cuxhaven ligger vid Elbes mynning i Nordsjön, i området finns inga andra hamnar, med  andra ord är det här man lägger sig. Det finns några olika hamnbassänger, vi har alltid lagt oss i SV Cuxhavens (segelklubbens) marina. Väl skyddad, Hafenmeisterin Petra leder och fördelar, nära till stadens kärna med speceriaffärer etc.

Apropå hamnkaptener. I flertalet skandinaviska hamnar är hamnkaptenerna att betrakta som konduktörer, de kontrollerar att hamnavgiften är erlagd i automat eller i vissa fall tar upp den. Men sköter om ordningen i hamnen - icke. I exempelvis tyska Laboe och Cuxhaven styr hamnkaptenen, något att ta efter.


Halv storm


Sjöprognoserna för vår del av Nordsjön, Tyska Bukten, är halv storm. Våghöjd fem meter.  Några dagar före och efter liten alternativt styv kuling. Nordsjön på hösten - helt i sin ordning - alles klar.
Hafenmeisterin Petra har gett oss en riktigt bra långsidesplats längst in i marinan. Här ligger vi bra medan ovädret rasar.
Vårt eget vindinstrument visar upp till 18 m/s. Ute på Tyska Bukten observerar DMI 1150 20 m/s i medelvind, hamnkontoret rapporterar byar på 25 m/s. Allt kryddad med en mycket hög skuraktivitet. Barmhärtigt nog i smält form.

Allt vatten som det västliga ovädret pressar in i Elbe kombinerat med HW gör att seglaren på spatsertur inte tar sig torrskodd mellan land och flytbryggan där vi ligger, man får vada fram i 2-3 decimeter djupt flodvatten.

Under ovädret, vid midnatt, kommer en racig 43 fots segelbåt in. Följande förmiddag går de vidare mot Portsmouth. Tufft eller oansvarigt? Sjöräddningen riskerar sina liv för att undsätta människor i sjönöd. Fundera över det.

Petra flyttade oss från vår första plats eftersom hon reserverat just den för en båt som senare skulle komma in. Det går i princip inte att reservera i Cuxhaven men för just denna båt gör hon ett undantag. Den kommer med jämna mellanrum dit för att till sjöss sprida avlidnas aska till sjöss.


Nordsjön på hösten


Efter att under en dryg vecka bidat vår tid i Cuxhaven visar alla de fyra vädertjänster vi anlitar gott sjöväder både vad det gäller vind och vågor, kvarvarande dyning efter ovädret får vi överse med.
I det allra första ljuset, en halv timme före soluppgången, avgår vi. Som en skänk från ovan har vi tidvattnet på vår sida. Nåja - vi hade kalkylerat med det i våra beräkningar men visst hade vi tur med att sjöprognosen samtidigt var god.

Full fart utför Elbe, passerar den låga ön Neuwerk, rundar Scharhörn, mot trevliga Norderney.
Blir förvånade över mängden båtar i Norderneys hamn, så många har vi aldrig tidigare sett där. Förklaringen är naturligtvis att vid tidigare besök har vi lagt till i mars respektive oktober. Trängseln under högsäsong vill vi inte tänka på.

Delfzijl nästa hamn, gott sjöväder och tidvattnet på vår sida. Slussar in till kanalsystemet, nu blir sjöprognoserna i ett slag snudd på obsoleta.
Att gå genom Groningens centrala del är som alltid, nu var det tredje gången, en högtid (eller ska man kanske säga highlite på modern svenska?) - en fantastisk upplevelse! Pittoreska byggnader, tätt mellan de små broarna, en brovakt som per cykel åker mellan broarna, en upplevelse!
Nattvila i lilla Garnwerd . Välansad liten hamn, gullig liten by.
Två skyddsslussar stängda, tidigare har de stått helt öppna, två ytterligare slussningar till loggboken. Dokkum sista hamnen innan vår "hemmahamn" i Leeuwarden, som alltid väldigt mysig.

En av de sista dagarna i september når vi fram till Leeuwarden där Jesse tar emot oss - tack!













Väl skyddade för halv storm i Segler-Vereinigung Cuxhavens hamn
Lotsarna på Elbe stretar på oavsett väder
Vind mot tidvattenström genererar branta vågor
xxx
Dokkum i Friesland - en av våra favorithamnar